Pewnego wiosennego popołudnia wpadłam na pomysł zbadania graczy pod kątem rzeczy, które wydają mi się interesujące. Stworzyłam więc ankietę składającą się z 15 pytań. Wypełniło ją 30 graczy, którym serdecznie dziękuję. Poniżej znajdują się wyniki. I trochę mojego komentarza.

Zbadanych zostało 18 mężczyzn (60%) i 12 kobiet (40%). Jak widać nie tylko płeć męska gra, co wynika z pewnych stereotypów. Mamy też grające kobiety, oby było ich więcej!

Sześć osób (20%) zbadanych zamieszkuje wieś, zaś 24 miasto (80%).

Wykształcenie wyższe posiada 8 osób przebadanych (26,67%). Średnie 15 graczy (50%), zawodowe 2 (6,67%) z kolei podstawowe 5 (16,67%).

Wiek graczy przedstawia się następująco: w przedziale 10-20 lat mamy 14 graczy (46,67%), 20-30 lat to 15 osób (50%), zaś 30 lat i więcej 1 osoba (3,33%).

Czyli odpowiedź na pytanie: czy mamy do czynienia z nerdami i no-lifami? (oczywiście żartuję). Zatem tygodniowo: 1-10 godzin na granie poświęca 5 osób (16,67%), 10-20 h  16 osób (53,33%), a 20 godzin i powyżej 9 graczy (30%).

Na czym grają nasi ankietowani? Na PC zagrywa się 19 osób (63,33%), na konsoli 3 graczy (10%), z kolei na jednej i drugiej maszynie gra 8 ankietowanych (26,67%).

Jeśli chodzi o ulubione gatunki gier, każdy który znalazł się w ankiecie jest lubiany przez ankietowanych. Żaden nie pozostał z 0 głosów. Najbardziej lubianym gatunkiem jest RPG, dostał 24 głosy, zaraz po nim uplasowały się gry Strzelaniny z liczbą 21 głosów. Kolejne to Przygodowe – 15, Strategie – 8, Symulacje oraz Inne gatunki gier z liczbą 5 głosów. Jeśli zaś chodzi o inne gry, niestety nie wiem jakie to gatunki, ponieważ ankietowani nie wpisali. Czyżby się wstydzili? 😉 Na końcu z liczbą 4 głosów znajdują się gry Logiczne oraz Sportowe.

Najwięcej osób grywa na Średnim poziomie trudności – to 24 graczy (80%), na Łatwym grają 4 osoby (13,33%), zaś najmniej osób zagrywa się w poziom Trudny, tzw. hard – 2 (6,67%).

Żadna z osób ankietowanych nie odpowiedziała, że nie kupuje w ogóle gier. Zatem wszyscy kupują. Ilość 1-5 gier rocznie nabywa 9 osób (30%), 5-10 – 12 osób (40%), z kolei 10 i więcej 9 osób (30%).

Nowe gry kupuje 19 osób (63,33%). Gracze kupują takie gry ze względu bezpieczeństwa, lubią posiadać rzeczy własne, mają pewność, że gry nie są uszkodzone/porysowane, nowa gra = jakość, czują się pewniej i nie lubią ryzyka jakim dla nich jest kupowanie używanej gry. Kilka osób po prostu nie lubi i nie ufa używanym grom, lubią zapach świeżości, kiedy rozpakowują grę z folii (całkiem jak ja! ;)). Nie wyobrażają sobie kupowania ‘używek’ w czasach tak szeroko rozwiniętej dystrybucji cyfrowej i jak to ktoś stwierdził: ‘bo nowe są dla kozaków” 😉

Używane gry wśród ankietowanych kupuje tylko jedna osoba (3,33%) ze względu na niższą cenę produktu.

Raz używane, a raz nowe kupuje 10 osób (33,33%). Wynika to przede wszystkim z niższej ceny, dostępności danego tytułu, atrakcyjności gry używanej. Niektórzy argumentowali ten fakt stwierdzeniem, że ulubione serie muszę mieć nowe wydanie, a inne już niekoniecznie.

Odpowiednią cenę gier zaznaczyło 15 osób (50%). Nikt nie uważa, że ceny gier są za niskie (w sumie czemu się dziwić?). Z kolei kolejne 15 (50%) osób uważa, że ceny gier są za wysokie. Dlaczego? I ile takie gry powinny wobec tego kosztować?

Sporo osób określiło zarobki jako nieadekwatne do ceny gier, są droższe niż płyty z muzyką i filmami, choć nie wiadomo dlaczego, dla przeciętnego gracza to za duży wydatek, nie stać go na nowe tytuły, długo się zbiera na gry, a są także inne wydatki i nie można sobie pozwalać by przeznaczać całej sumy na tą przyjemność.

Jeśli chodzi o ceny satysfakcjonujące graczy. Najczęściej padały odpowiedzi, że gry nie powinny kosztować więcej niż 50 zł. Podawane były również kwoty max 100 zł. Przedziały cenowe: 50-65 zł, 80-100 zł. Niektórzy rozgraniczali cenę za gry na PC i Konsolę, jak np. 70  i 99 zł na PC i 150 zł na Konsolę.

Jedno z pytań otwartych, które zdałam brzmiało: Grasz ponieważ? Tutaj było sporo odpowiedzi, kilka się powtarzało, zatem wypiszę każdą z osobna:

– jest to odstresowanie i odprężenie,
– gry wypełniają wolny czas,
– fabuła gier jest zachwycająca i niesamowita,
– gry są jak interaktywna książka, której stajemy się częścią,
– pobudzają wyobraźnię i stymulują mózg do pracy,
– bawią, zapewniają rozrywkę i przynoszą radość,
– bo kochamy i lubimy,
– mamy wpływ na rozrywkę, na zakończenie i na to jak toczą się dialogi,
– świat, w który się przenosimy jest inny od rzeczywistości, co jest odskocznią,
– lubimy wcielać się w kogoś innego,
– to lepsza rozrywka niż TV – aktywna,
– gry rozwijają kreatywność,
– to nasza pasja! 🙂

Jaki wpływ według Ciebie mają gry na ludzi? Jaki wpływ mają na Twoją osobę?

Postanowiłam rozdzielić odpowiedzi na dwa podpunkty.
A)    Wpływ gier na ludzi:
– nie maję negatywnego wpływu jeśli potrafimy się ograniczyć i odróżnić je od życia codziennego,
– zależy od psychiki i charakteru człowieka,
– gra nie zmienia psychiki, ujawnia jedynie ukryte cechy charakteru.

Ogólnie ankietowani uważają, iż gry nie mają negatywnego wpływu na ludzi jeśli dawkuje się je rozsądnie i potrafi odróżnić fikcję od świata realnego. Wymieniają, iż zależy to także od psychiki danego człowieka.

B)    Wpływ gier na Twoją osobę:

– poszerzają wyobraźnię, refleks i kreatywność,
– zapewniają rozrywkę, zabawę, odprężenie i relaks,
– inspirują,
– delikatnie wpływają na nasz humor (jednak nie zostało tutaj dopowiedziane czy pozytywnie czy też negatywnie),
– nie mają żadnego wpływu, nie zmieniają charakteru,
– mają dobry wpływ,
– poszerzają wiedzę, dzięki nim poznajemy nowe słowa, określenia, uniwersa, kultury, nowe horyzonty, zasób słownictwa jest bardziej wyszukany i bogatszy,
– dają tematy do rozmowy z innymi graczami,
– pożerają dużo naszego czasu,
– czasem denerwują.

Jak widać przeważa pozytywny wpływ gier na nasze życie. Z grania płyną same korzyści, aczkolwiek czasem potrafią nam zepsuć nerwy 😉

TOP 5 gier osób ankietowanych było bardzo zróżnicowane, aczkolwiek kilka tytułów się powtarzało.

Na samym początku wymienię, te które dostały po jednym głosie:

Gry, na które zagłosowały dwie osoby przedstawiają się następująco:

Gry z trzema głosami:

Cztery głosy uzyskały:

Uwaga, uwaga 8 i najwięcej głosów przypadło grze….

Cech charakteryzujących prawdziwego gracza było od groma. Najczęściej pojawiające się to:

– cierpliwość 5x,
– opanowanie x3,
– upór x2,
– determinacja x2,
– kultura x2,
– wytrwałość x2.

Reszta cech uzyskała po jednym głosie, a że wypisanie ich wszystkich zajęłoby mnóstwo czasu, pozwolę sobie posłużyć się zrzutami ekranu w celu przedstawienia ich wszystkich.

Co na koniec? Kilka słów ode mnie.

Przede wszystkim muszę wyrazić swą ogromną radość z faktu, iż jest wiele grających kobiet. Jak widać stereotypy, że gry są dla facetów nie mają odniesienia w świecie. W takich chwilach nie czuję się jak odosobniony dziwak płci żeńskiej, strzelający z karabinu lub rozwijający dialogi w jakimś dobrym RPG.

Graczy mamy w różnym wieku, jak widać nie ma reguł. I nigdy nie jest ani za wcześnie, aby za późno, żeby zacząć grać. Nigdy też nie ma barier wiekowych, kiedy to powinniśmy odłożyć gry na półkę. Ważne, żeby robić to z głową.

Bardzo ciekawym i interesującym mnie pytaniem było to o ilość godzin w tygodniu spędzonych na grach. Ankieta pokazała, że przy grach spędza się w zasadzie dość dużo czasu biorąc pod uwagę całkowitą liczbę, jednakże rozkładając godziny na siedem dni nie wychodzą aż tak olbrzymie ilości. Nie wiadomo jednak jaką ilość godzin spędzoną przy komputerze miały na myśli osoby zaznaczające przedział 20 h i więcej.

Jeśli chodzi o sprzęt na jakim się gra zwyciężył PC. Tego w zasadzie się spodziewałam, ponieważ komputer stacjonarny jest urządzeniem wielofunkcyjnym i posiada go praktycznie każda rodzina. Konsole za to służą tylko do gier, są dość drogie, a wydawane na nie tytuły niestety szarpią po kieszeni. Mimo to jest kilka osób grających tylko na konsolach.
I jeszcze większa liczba osób grająca i na PC i na Konsoli. Co jest miłym zaskoczeniem, gdyż pokazuje, iż dane osoby ‘nie uprawiają fanbojstwa konsola czy PC’ co stało się dość drażniące w ostatnim czasie.

Gatunkiem, po który sięga największa liczba graczy jest RPG. Nie ukrywam, że to także i mój ulubiony gatunek. W ankiecie było kilka razy podkreślone, że RPG poszerzają wyobraźnię i słownictwo. Lubiane są także strzelanki i gry przygodowe. Zdziwiła mnie nieco mała liczba głosów na strategie, myślałam, że ten gatunek będzie miał nieco więcej zwolenników, jednakże czwarte miejsce w rankingu nie jest takie złe. Ludzie zaznaczali, że lubią grać w inne gatunki gier, niestety nie zostały one podane. Jednak po zestawieniu TOP 5 gier mogę wnioskować, iż mogło się tu znaleźć MMORPG, ale nie wróżę z fusów także tego nie wiem. Symulacje, sportowe i gry logicznie cieszą się nieco mniejszą popularnością co również mnie nie zdziwiło. Niewielka garść moich znajomych namiętnie zagrywa się w te gatunki zatem stąd moje przekonanie, iż są nieco mniej popularne.

Poziom, na którym gramy nie jest ani łatwy ani trudny. Najczęściej wybieramy średni, po to aby cieszyć się niezbyt skomplikowaną rozgrywką, aczkolwiek nie na tyle banalną, aby przy niej ziewać. Część osób lubi sobie jednak granie uprościć, wszak to zabawa i rozrywka, ma przynosić przyjemność, a nie złość i gra na poziomie łatwym. Wśród ankietowanych jednak znaleźli się tacy, którzy grają na tym najtrudniejszym poziomie, tzw. hard. Tutaj już trzeba się nagłówkować i pewnie nabluźnić nieco więcej. Szczerze podziwiam! Ja osobiście rzadko wybieram tenże poziom, a gram najczęściej na tym, który uzyskał najwięcej głosów, czyli na średnim.

Jeśli chodzi o nabywanie gier. Mimo drogiej ceny kupujemy ich całkiem dużo. Nie pożyczamy, nie ściągamy (a przynajmniej tak wynika z ankiety), a wolimy mieć swój egzemplarz, nawet jeśli będziemy musieli odkładać pieniądze trochę dłużej. Najbardziej odpowiadają nam zafoliowane i pachnące nowością pudełka. Używane kupujemy rzadziej, ponieważ nie mamy do nich zaufania, boimy się o ich stan. Jeśli już je bierzemy to tylko w momencie kiedy oferta jest atrakcyjna cenowo. Połowa ankietowanych uważa, że ceny za gry są odpowiednie. Druga połowa, że za wysokie jak na nasze zarobki. Muszę się z tym zgodzić, przykładem jest tu Diablo 3, którego cena oscyluje w granicach 170 zł. Gry powinny być według osób biorących udział w ankiecie tańsze o kilkadziesiąt złotych, wtedy można kupować ich więcej i wtedy byłyby na naszą kieszeń.

Gramy z wielu pozytywnych oczywiście powodów. Jedni lubią wystawać pod sklepem z browarem, inni oglądają Modę na sukces, kolejni chodzą w dresach z bejsbolami, acz bez piłki.. a nasze grono woli grać. Rozwijamy dzięki temu naszą wyobraźnię, refleks, poszerzamy zakres słownictwa. Jednym słowem pożytecznie wypełniamy nasz czas, choć niestety otocznie nie zawsze w ten sposób uważa. Gry są bardzo często negowane przez nie mających o nich pojęciach ludzi. Wszelkie tragedie, zabójstwa, samobójstwa, bieganie po szkole z karabinem zrzucane są na brutalne gry. Ale.. jak to dobrze, ktoś w odpowiedzi określił – gry nie zmieniają psychiki, ujawniają tylko ukryte cechy i żądze ludzi. Środowisko graczy nie jest zadowolone z takich określeń i nie uważa, że to kwestia gier, a psychiki i ludzkiego charakteru.

Ulubione gry mamy zróżnicowane, ale co jest dla mnie pozytywnym zaskoczeniem najczęściej głos oddawany był na Wiedźmina 2, czyli naszą polską grę. Napawa mnie to dumą. I daje nadzieję na produkcję na polskim rynku tytułów, tak dobrych jak powyższy, a może nawet jeszcze lepszych?
My gracze musimy być cierpliwi, zdeterminowani, opanowani, kulturalni i wytrwali. Prócz tego powinniśmy wykazywać się dużym uporem. Właśnie takie cechy powinien mieć według przebadanych osób prawdziwy gracz. Ale rozpisywać się nie będę, wszystko macie w opisane powyżej.

Wszyscy jesteśmy jedną wielką rodziną. Nie ma między nami barier, nie przeszkadza nam płeć, kolor skóry, wyznanie czy upodobania. Wszystkich nas jednoczy wspólna pasja, którą są gry, a one jak wiadomo – łączą, a nie dzielą ludzi.

Dziękuję jeszcze raz za pomoc przy wypełnieniu ankiety, pozdrawiam i do następnego razu!

Reklamy